Şimdi Daha Da Hızlı ve Öfkeli
|
|
1980 ve 90'ları pek parlak geçiremeyen Alfa Romeo için zarardan dönüş 1997'de tanıtılan 156'yla başlamış, modelin başarılı satış grafiği sayesinde şirket neredeyse iflasın eşiğinden dönmüştü. Yeni nesil 159'un tanıtımıyla üretiminden vazgeçilmeyen 156, belki de marka tarihinin en önemli modellerinden biri olarak varlığını bir süre daha sürdürecek. İtalyan üreticinin orta sınıf modeli 159 ilk kez 2005 yılında tanıtıldı. Ülkemize sonbaharda gelen otomobil 1.9 litre 160 HP'lik JTS ve 3.2 litre 260 HP'lik V6 JTS 4x4 olmak üzere iki benzinli, 1.9 litre 150 HP'lik JTD olmak üzere bir de dizel olmak üzere toplam üç farklı motor seçeneğiyle satılıyor.
İtalyan otomobil üreticilerinin rakiplerine göre belki de en önemli avantajı Leonardo Da Vinci’den beri dünyanın en güzel tasarımlarının yapıldığı topraklarda yerleşik olmaları. Otomobiller giderek birbirine benzerken keskin bir şekilde ayrılmayı bilen ve hatlarıyla rakiplerine fark yaratan Alfa Romeo'nun yollara sinirli sinirli bakan yeni kozu Alfa 159 da bundan nasibini almış bir model. Geçtiği yerlerde gözleri üzerine odaklatan hatlarını İtalyan tasarımcı Giorgetto Giugiaro'ya borçlu olan 159, üçer far ve burundaki kalbe doğru uzanan keskin kaput hatlarıyla çok asabi görünüyor. Fiat-GM ortaklığıyla Opel Vectra ve Saab 9-3'ü taşıyan platform üzerinde geliştirilen otomobilde, altyapı elemanları marka kimliğine uygun yapıda. Üretilirken klasik olmayı başarmış ender otomobillerden biri olan 156'dan 220 mm uzun ve 80 mm geniş olan 159, gövde yapısı ve fiyatıyla model sınıflandırmasında bir üst basamakta konumlandırılıyor.
Kabine ilk girildiğinde algılanan kalite düzeyi şaşırtıcı derecede yüksek. Tipik Alfa Romeo özelliklerinden klasik yuvarlak göstergelerin kullanıldığı orta konsol sürücüye dönük tasarlanmış. Derin yerleşimli bu göstergelerden biri turbo basınç göstergesine ayrılmış. Metalik kaplamalı üç kollu direksiyonun üzerindeki kumandalar çok kullanışlı olmamış, işleyişleri de yeterince rafine değil. Bugünün moda trendi olan kartlı çalıştırma sistemine sahip otomobilde kullanılan müzik sistemi ve klima ünitesi alışılagelmişlerden farklı tasarıma sahip. Özellikle gece kullanımlarında gözlenen düğme aydınlatmaları Japonlar başta olmak üzere diğer üreticilere yol gösterecek nitelikte. Bu düğmeler gibi kırmızı renkle aydınlatılan gösterge tablosunda hız ve devir saatlerinin ibreleri, tipik Alfa Romeo dinamizm felsefesine uygun olarak saat 6 pozisyonundan yukarı tırmanmaya başlıyor. Tablodaki LCD ekranda yol bilgisayarı, müzik sistemi ve birimlerle ayarlar görüntülenebiliyor. Modları görmek ve ayarlamak için sinyal kolunun ucundaki düğmeleri kullanmak gerekiyor. LCD ekranda beliren dijital km sayacında en dikkat çekici özellik digitlerin analog sayaçlardaki gibi atıyor olması. Direksiyon kolonunda hız sabitleme sistemi kolu sinyal kolunun altına yerleştirilmiş. Ama bu kol dik oturulduğunda bacağa değebiliyor. Alfa 159'un koltuklarında GT'den pek farklı olmayan tipik sportif tasarım özellikleri gözleniyor. Yüksek yanal desteklere sahip ferah diz mesafeli koltuklarda baldır destekleri de var. Koltuk ısıtmaları kapı tarafındaki alt plastiğe yerleştirilmiş.
Üretim kalitesinin hissedilir şekilde arttırılmış olmasına karşın kabinde Alfa Romeo'nun eski hastalıklarını atlatamadığını gösteren bazı izler de yok değil. Tavan aydınlatmasından kokpitteki plastiğin bazı bölümlerine, kimi parçalar kaliteliymiş numarası yapıyor. Ama gerçekte öyle değiller. Çapakları alınmamış tavan lambası plastiği yerine de iyi oturtulmamış. Marka imajını düzeltmek için yaratılmış bu gelişmiş modelde bu tip basit ihmaller koyu gölgeler yaratıyor. Ne de olsa Alfa Romeo'nun kalite konusunda geçmişten uzanan sabıkaları var. Maserati Quattroporte'de bile şahit olduğumuz üzere, İtalyanlar gelişmiş sürüş dinamiklerine konsantre olduklarından kabinde işçiliğe ayıracak pek zamanları kalmıyor!
159'un 405 litrelik bagajı 156'dan 25 litre daha geniş. Kabinden ya da uzaktan kumandayla açılabilen bagaj kapağını tampondan ayırmak için bir tutamak olmaması kullanımda sıkıntı yaratıyor. Tasarım bütünlüğünü koruma isteği kullanışlılıktan fedakarlık gerektirmiş.
Alfa Romeo'nun da bünyesinde bulunduğu Fiat Group dizel teknolojisinde geçmişten bu yana rakiplerinin hep önünde oldu. Fiat modellerinde kullanılan yenilikçi dizellerin ardından Bosch'la birlikte geliştirilen common rail direkt enjeksiyon sistemi de ilk olarak 1997'de Alfa Romeo 156'da tanıtılmıştı. O günden itibaren otomotiv sektöründe dizel devriminin gerçekleşmesini sağlayan sistem bugün artık üçüncü kuşağa geçmek üzere. 159'da kullanılan 1.9 litrelik motor yıllardır Fiat modelleri ve son bir yılda da GM bünyesindeki Opel ve Saab modellerinde kullanılıyor. 1910 cc'lik motor, farklı üst kapak, supap, eksantrik, işletim sistemi ve turbo besleme uygulamalarıyla birçok modele hayat veriyor.
159'un kokpitindeki düğmeye basıldığında motorun gövdeyi titreterek çalışmasıyla duyulan tiz dizel sesi hiçbir devirde BMW modellerindeki gibi performans gürültüsüne dönüşmüyor. Bu durum sportif Alfa Romeo geleneklerinden bir kayıp olarak yorumlanmalı, zira eski 1.4 litrelik mütevazı Twinspark motorlardan bile sportif hırçın sesler yayılırdı. Ama 159 konsept olarak dinamik konfor otomobili olduğundan bu durumu kayıp olarak algılamayanlar çoğunluğu oluşturabilir. İyi yalıtım özellikleri sayesinde dışarıda bırakılan dizel sesi kabinde rahatsızlık hissettirmiyor.
Altı ileri manuel şanzımanla kombine edilen motorda son iki vites yakıt ekonomisine ayrılmış görünüyor. Yüksek hızlarda düşük devir çevrilmesiyle kabin huzuru da kontrol altına alınabilmiş. Zira motor 130 km/s hızda 6. viteste ilerlerken sadece 2500 d/d çeviriyor. İlk üç viteste yüksek gövde ağırlığına karşın etkili ivmelenme sergileyebilen otomobil 320 Nm'lik maksimum torkunu 2000-2750 d/d arasında sürekli kullanıma sunuyor. 150 HP'lik motorun performansının tadını alabilmek için doğru zamanlarda doğru vitesleri kullanabilmek, devri de 2000-4000 arasında tutabilmek gerekiyor. Motor devri yol ve hıza göre iyi yönetildiğinde hem çok ekonomik ve hem de yüksek sürüş zevki verebilen sürüşler yapılabiliyor.
Benzinli motorları dikkatsiz kullanımda kolayca savurganlığı seçebilen Alfa Romeo'nun dizelleri de bir o kadar ekonomik. 159'la test koşullarında 100 km'de ortalama 7.4 litre yakıt tükettik. Bu ortalamaya sadık kalınabilirse 1000 km sınırını zorlayabilen otomobil sakin uzun yolculuklarda çok daha mucizevi değerler ortaya koyabilir.
Kullanım, konfor
156 çok iyi yol tutabilen bir otomobildi. Yüksek viraj limitleri ve verdiği hakimiyet hissi sporcu karakteriyle çok uyumluydu. 159'da tıpkı 156'da olduğu gibi yine F1 kökenli dörtgen geometrili üçer kollu çift salıncak ve arkada çok kollu aks kullanılırken Opel Vectra ve Saab 9-3'le ortak kullanılan gövde geometrisi 156'ya göre bir kuşak ileri taşınmış. Büyüyen boyutların da etkisiyle tutunma özellikleri konforla beraber geliştirilen 159'da direksiyon keskinliği de hakimiyeti çok yükseltiyor. Keskin dönüşlerde arkasını bırakma eğilimi 156'ya göre çok daha düşük olan 159'da süspansiyon da çok sessiz çalışıyor. Otomobilin limitlerinde yaşanabilecek riskler için çekiş kontrol sistemi ASR ve denge kontrol sistemi VDC her an pusuda bekliyor. VDC'nin kapsamında ABS, fren destek sistemi, EBD, çekiş kontrol sistemi ve tork kontrol sistemi organize çalışıyor. Ama gelişmiş süspansiyon geometrisi sayesinde bu sistemler ancak kaygan ya da ıslak yüzeylerde ve acemi kullanımlarda çalışma gereği duyabiliyor.
Otomobildeki konfor düzeyiyse 156'yla kıyaslanamayacak kadar yüksek. Her şey bir kenara, büyüyen boyutlarla kullanım alanları iyice ferahlatılmış.
Fren testlerinde, otomobilde kullanılan 225/50 R17 ebatlı Goodyear F1 lastiklerin yol tutuş gibi fren performansında da önemli rol üstlendiğini gördük. Lastikler ve sistem soğukken 100 km/s hızdan en uzun 36 metrede duran 159, üç panik duruşun ardından oluşan ısınmayla fren mesafesini 34 metreye indirmeyi başardı. Fren pedalının dozlama hassasiyetindeki Alman lezzeti kolayca algılanabilir.
156 çok iyi yol tutabilen bir otomobildi. Yüksek viraj limitleri ve verdiği hakimiyet hissi sporcu karakteriyle çok uyumluydu. 159'da tıpkı 156'da olduğu gibi yine F1 kökenli dörtgen geometrili üçer kollu çift salıncak ve arkada çok kollu aks kullanılırken Opel Vectra ve Saab 9-3'le ortak kullanılan gövde geometrisi 156'ya göre bir kuşak ileri taşınmış. Büyüyen boyutların da etkisiyle tutunma özellikleri konforla beraber geliştirilen 159'da direksiyon keskinliği de hakimiyeti çok yükseltiyor. Keskin dönüşlerde arkasını bırakma eğilimi 156'ya göre çok daha düşük olan 159'da süspansiyon da çok sessiz çalışıyor. Otomobilin limitlerinde yaşanabilecek riskler için çekiş kontrol sistemi ASR ve denge kontrol sistemi VDC her an pusuda bekliyor. VDC'nin kapsamında ABS, fren destek sistemi, EBD, çekiş kontrol sistemi ve tork kontrol sistemi organize çalışıyor. Ama gelişmiş süspansiyon geometrisi sayesinde bu sistemler ancak kaygan ya da ıslak yüzeylerde ve acemi kullanımlarda çalışma gereği duyabiliyor.
Otomobildeki konfor düzeyiyse 156'yla kıyaslanamayacak kadar yüksek. Her şey bir kenara, büyüyen boyutlarla kullanım alanları iyice ferahlatılmış.
Fren testlerinde, otomobilde kullanılan 225/50 R17 ebatlı Goodyear F1 lastiklerin yol tutuş gibi fren performansında da önemli rol üstlendiğini gördük. Lastikler ve sistem soğukken 100 km/s hızdan en uzun 36 metrede duran 159, üç panik duruşun ardından oluşan ısınmayla fren mesafesini 34 metreye indirmeyi başardı. Fren pedalının dozlama hassasiyetindeki Alman lezzeti kolayca algılanabilir.
Alfa 159'un tek dizel motor seçeneği 1.9 JTD, Progression donanım seviyesiyle 63 bin 320 YTL'den başlayan fiyatlarla satılırken Distinctive donanımında başlangıç değeri 69 bin 639 YTL'ye yükseliyor. 1.9 JTD Progression'da ABS+EBD, ön, yan, sürücü tarafı diz ve perde havayastıkları, çift bölgeli otomatik klima, sis farları, 8 hoparlörlü radyo/CD çalar, ISOFIX çocuk koltuğu sabitleme noktaları, yükseklik/derinlik ayarlı ve deri kaplı direksiyon simidi, direksiyondan kumandalı müzik sistemi, elektrikli camlar, yükseklik ayarlı ön koltuklar, yol bilgisayarı, hız sabitleme sistemi, ön kol dayanağı, arkada kayak tüneli, immobilizer, uzaktan kumandalı merkezi kilit, follow-me-home gecikmeli aydınlatma, elektrik kumandalı ve ısıtmalı aynalar, 16 inçlik alaşım jantlar standart sunuluyor. Bu versiyonda denge kontrol sistemi VDC, tork kontrol sistemi MSR, yokuşlarda geri kaymayı önleyen Hillholder sistemi, 17 inçlik jantlar, açılır tavan, asimetrik katlanabilen arka koltuk sırtlığı, park sensörü, yağmur, buğu, koku ve karanlık sensörleriyle otomatik kararan iç aynadan oluşan Sensör Paketi ve alarm opsiyonel alınabiliyor. Distinctive versiyonunda ek olarak bi-xenon farlar, far yıkama sistemi, 17 inçlik jantlar, elektrikli katlanır aynalar, asimetrik katlanan arka koltuk sırtlığı, arka cam perdesi ve GSM telefon hazırlığı standart sunulurken, açılır tavan, üç bölgeli otomatik klima, ısıtmalı ön koltuklar, elektrik kumandalı ön koltuklar, pozisyon hafızalı sürücü koltuğu, elektrikli katlanır aynalardan oluşan Konfor Paketi, deri döşeme ve ısıtmalı ön koltuklardan oluşan Deri Paketi, alarm, Bose hi-fi ses sistemi, amplifikatör, 10'lu CD değiştirici ve subwoofer'dan oluşan Ses Paketi, yolcu diz havayastığı, Bluetooth, navigasyon sistemi opsiyonları alınabiliyor. 1.9 JTD Distinctive'de Progression'a ek olarak elektrikli katlanır aynalar, asimetrik katlanan arka koltuk sırtlığı, arka cam perdesi, bi-xenon farlar, far yıkama sistemi opsiyonel olarak alınabiliyor.
Alfa Romeo 159 1.9 16V JTD Distinctive | |
Fabrika verileri | |
Motor (tip/silindir sayısı) | Sıralı/4 |
Subap/eksantrik sayısı) | 16/2 |
Motor hacmi (cc) | 1910 |
Maksimum güç (HP-d/d) | 150 HP-4000 d/d |
Maksimum tork (Nm-d/d) | 320 Nm-2000 d/d |
Son hız (km/s) | 210 |
Şanzıman | 6 ileri manuel |
Frenler (ön/arka) | Hava kanallı disk/disk |
Lastikler | 225/50 R17 |
Tüketim (fab. ver.)(lt/100 km) | 4.8/6.0/8.1 lt |
Depo hacmi (lt) | 70 |
Boş ağırlık (kg) | 1535 |
Bagaj hacmi (lt) | 405 |
Uzunluk/Genişlik/Yükseklik (mm) | 4660/1828/1417 |
Aks mesafesi (mm) | 2700 |
Test verileri | |
Fren mesafesi (m) | 34 |
Tüketim (lt/100km)/Menzil | 7.4/945 |
Hızlanma | |
0-50 km/s | 3.7 |
0-100 km/s | 10.9 |
0-130 km/s | 18.6 |
0-400 m | 17.7 |
60-100 km/s(4. vites) | 18.0 |
İç gürültü (db(A)) | |
50 km/s | 61 |
100 km/s | 66 |
130 km/s | 68 |
SONUÇ |
Kabul etmek gerekiyor ki, ateşli tasarımı dışında kalan özellikleriyle İtalyan ekolünden ayrılıp Alman çizgisine yerleşen 159, selefi 156 kadar Alfa Romeo değil. Tok yapısı ve performansla bezenmiş konforlu sürüş özellikleriyle herhangi bir markayı çağrıştırmamakla beraber Alman olduğunu düşündüren otomobil "hemşehri" rakiplerine meydan okuyor. Ürün iyi ama 159'un Türkiye'deki başarısı fiyat politikası, verilecek hizmet kalitesi ve markanın ikinci eldeki konumunun iyileşitirlmesine bağlı görünüyor. |
About Me
Pages
FAVORİLERİM
Labels
- Ailem (3)
- Ailem ve Arkadaşlarım ve Ben (1)
- Arabalar (14)
- Audi (3)
- Ben.. (2)
- BUGATTİ (1)
- Ford (1)
- Formula 1(F1) (4)
- Gelecek (7)
- Hayalim (1)
- Jipler (4)
- Karşılaştırma (2)
- Lamborghini (1)
- Marifetlerim (2)
- Maserati (1)
- Mercedes-Benz (9)
- Motorlar (1)
- Müzik (1)
- Nissan (2)
- Porsche (7)
- Sinema (1)
- Spor (1)
- Tarih (1)
- Test (1)
- Uçaklar (8)
- Ülkeler (5)
0 yorum:
Yorum Gönder